PENGARUH KUALITAS PRODUK, KUALITAS PELAYANAN, HARGA, FAKTOR EMOSIONAL, BIAYA DAN KEMUDAHAN TERHADAP KEPUASAN BELANJA BUSANA SECARA DARING

Debby Arisandi, Aan Shar, Rizky Hariyadi

Abstract


This study aims to determine the effect of product quality, service quality, price, emotional factors, cost, and convenience on online fashion shopping satisfaction. This type of research is quantitative associative, the data collection technique is done using a closed questionnaire. The research was conducted in the Selebar District of Bengkulu City. The subjects in this study were 130 women ranging from 20 to 40 years who made online fashion shopping transactions. The results showed that cost and convenience as well as emotional factors had a positive and significant impact on online fashion shopping satisfaction. Meanwhile, product quality, price, and service quality do not affect online fashion shopping satisfaction

Full Text:

PDF

References


Aditia, I., & Suhaji. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Pelanggan Pada UD Pandan Wangi Semarang. Jurnal Kajian Akuntansi dan Bisnis, Vol 1, No 1.

Aulia, M., & Hidayat, I. (2017). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Amanda Brownies. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen 6, no. 5, 1-17.

Harahap, D. A., & Amanah, D. (2018). Perilaku Belanja Online Di Indonesia. Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia (JRMSI) | 9, no. 2, 193–213.

Hartanto, I. S., Yuwono, A. R., & Ananda, R. (2021). Fenomena Perilaku Dan Sikap Belanja Online Dan Online Shopping Pada Masyarakat Millenial Di Jakarta. Jurnal Seni & Reka Rancang 3, no. 2, 173–188.

Irawan, H. (2008). Membedah Strategi Kepuasan Pelanggan. Jakarta: PT Gramedia.

Islami, V. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Servicescape Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen. Widya Cipta: Jurnal Sekretari dan Manajemen 3, no. 2, 203–208.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management. New Jersey: Pearson Education, Inc.

Kristanto, J. O. (2018). Pengaruh Kualitas Layanan, Kualitas Produk, Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Di Cafe One Eighteenth Coffe. AGORA Jurnal Mahasiswa Manajemen Bisnis 6, no. 1, 1-11.

Lidwina, A. (2020, 02 09). Produk Fesyen Jadi Primadona Di E-Commerce. Jakarta: databoks.katadata.co.id. Retrieved from Katadata.co.id.

Lupiyoadi, R. (2001). Manajemen Pemasaran Jasa (Teori Dan Praktek). Jakarta: Salemba Empat.

Melina, N. F. (2022, 02 09). Bisnis Finansial. Retrieved from tribunnews.com: https://m.tribunnews.com/amp/bisnis/2021/03/18/tren-belanja-online-meningkat-apa-saja-produk-yang-laris-dibeli-masyarakat

Nasution, S. M., & Nasution, A. E. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Faktor Emosional Biaya Dan Kemudahan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Pengguna Aplikasi Jasa Gojek Di Medan. Seminar Nasional Kewirausahaan, vol. 2 (pp. 142–155). Medan: Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.

Nurani, D., & Evianah. (2019). Analisis Perbedaan Kepuasan Konsumen Terhadap Pembelian Produk Baju Secara Online Dan Offline. Jurnal Ekonomi Manajemen Akuntansi , Vol.15 No.2.

Ofela, H., & Agustin, S. (2016). Pengaruh Harga, Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Kebab Kingabi. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen 5, no. 1, 1-15.

Oktaviani, W. (2014). Pengaruh Kualitas Layanan, Emosional Pelanggan, Dan Kemudahan Terhadap Loyalitas Melalui Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ilmu Manajemen 2, no. 1, 140–152.

Pane, D. M., Punia, I. N., & Nugroho, W. B. (2017). Fashion Sebagai Penciptaan Identitas Diri Remaja Di Kota Denpasar. Jurnal Ilmiah Sosiologi SOROT, 1 (1).

Prasastono, N., & Pradapa, S. Y. (2012). Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Kentucky Fried Chicken Semarang Candi. Dinamika Kepariwisataan XI, no. 2.

Pravasanti, Y. A., & Saputri, N. L. (2021). Keputusan Berbelanja Online Dimasa Pandemi. Jurnal Budimas, Vol.03 No. 01.

Putra, A., & Sari, P. P. (2020). Faktor Pendorong Belanja Online Pada Pegawai Di FKIP Universitas Asahan. Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu Universitas Asahan Ke-4 Tahun 2020 (pp. 385–386). Kisaran, Sumatera Utara: Univfersitas Asahan.

Rafidah, & Lasika, M. D. (2019). Pengaruh Kepercayaan Merek, Kualitas Pelayanan Islami Dan Promosi Terhadap Kepuasan Pelanggan Outlet Rabbani Di Kota Jambi. Iltizam Journal Of Shariah Economic Research 3, no. 2, 57–80.

Rahardjo, T., & Farida, S. (2006). Analisis Atribut Brand Association (Asosiasi Merek) Telepon Seluler Nokia (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Brawijaya). Jurnal Widya Manajemen & Akuntansi 6, no. 1.

Rufliansah, F. F., & Seno, A. H. (2020). Pengaruh Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Pada Konsumen Rainbow Creative Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, vol. 9, no. 4, 389-401.

Sulasih, & Oktiana, R. D. (2019). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Pelanggan Produk Halal Online Pada Pondok Pesantren Di Purwokerto. Indonesian Journal of Islamic Business and Economics 01, no. 01, 7–21.

Syahrum, & Salim. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Citapustaka Media.

Tantri, A. P., & Widiastuti, T. (2013). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Pelanggan Pada Toko Kosmetik Candra Semarang. Fokus Ekonomi 8, no. 1, 60–71.

Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa. Yogyakarta: Andi.

Wardana, I. R., & Demartoto, A. (2017). Representasi Budaya Populer Dalam Mengonsumsi Produk Fashion Bermerk. Jurnal Sosiologi DILEMA, Vol. 32, No. 2.

Zeithaml, V. A., Bitner, M. J., & Gremler, D. D. (2009). Service Marketing, 5th ed. Singapore: The Mc Graw-Hill Companies, Inc.




DOI: https://doi.org/10.56486/kompleksitas.vol10no2.163

Article Metrics

Abstract view : 1300 times
PDF - 2126 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




TERINDEKS OLEH :

Â