PENINGKATAN STRATEGI PEMASARAN OBJEK WISATA BATU SO’ON MELALUI PEMBUATAN BUKU DOKUMENTASI BERBASIS FOTOGRAFI
Abstract
This community service activity aims to increase the promotion and attractiveness of the Batu So'on tourist attraction in Bondowoso by creating a photography-based documentation book. This guidebook is designed to provide in-depth information and engaging visuals about the Batu So'on site, including its history, uniqueness and natural charm. This activity uses the design thinking method to identify visitors' needs and design a book equipped with high-quality photos and informative narratives. Besides guidebooks, supporting media such as posters, brochures and merchandise were also developed to strengthen the awareness and brand identity of Batu So'on as a tourist destination. The research results show that this book and supporting media effectively increase public interest and understanding of Batu So'on. However, challenges related to distribution and expanding reach to broader demographics still require further attention. Through this activity, the importance of visual media and other media of promoting cultural tourism is realized.
Kegiatan pengabdian ini bertujuan untuk meningkatkan promosi dan daya tarik objek wisata Batu So'on di Bondowoso melalui pembuatan buku dokumentasi berbasis fotografi. Buku panduan ini dirancang untuk memberikan informasi yang mendalam dan visual yang menarik tentang situs Batu So'on, termasuk sejarah, keunikan, dan pesona alamnya. Dengan menggunakan metode design thinking, kegiatan ini mengidentifikasi kebutuhan pengunjung dan merancang buku yang dilengkapi dengan foto-foto berkualitas tinggi serta narasi yang informatif. Selain buku panduan, media pendukung seperti poster, brosur, dan merchandise juga dikembangkan untuk memperkuat kesadaran dan identitas merek Batu So'on sebagai destinasi wisata. Hasil penelitian menunjukkan bahwa buku dan media pendukung ini efektif dalam meningkatkan minat dan pemahaman masyarakat terhadap Batu So'on. Namun, tantangan terkait distribusi dan perluasan jangkauan ke demografi yang lebih luas masih memerlukan perhatian lebih lanjut. Melalui kegiatan ini disadari pentingnya media visual dan sarana lainnya dalam mempromosikan wisata budaya
Full Text:
PDFReferences
Abdurrohman, A., Aditya, A., & Nurfitri, R. (2023). Perancangan Desain Maskot Kabupaten Situbondo Dengan Pendekatan Design Thinking. MAVIS: Jurnal Desain Komunikasi Visual, 5(1), 38–46. https://doi.org/10.32664/mavis.v5i01.757
Nugroho, D. P. (2024). Design of a Music Stage Documentation Photography Book Tani Maju Band. MAVIS : Jurnal Desain Komunikasi Visual, 6(01), 61–66. https://doi.org/10.32664/mavis.v6i01.1176
Septian, M. Y., Chandra, L. D., Gumelar, M. G., Barus, I. R. G., & Fami, A. (2024). Designing A Mobile Application For Fresh Fish Sales Using A Design Thinking Approach. SMATIKA JURNAL, 14(01). https://doi.org/10.32664/smatika.v14i01.1226
Soedewi, S., Mustikawan, A., & Swasty, W. (2022). PENERAPAN METODE DESIGN THINKING PADA PERANCANGAN WEBSITE UMKM KIRIHUCI. Visualita Jurnal Online Desain Komunikasi Visual, 10(02), 17. https://doi.org/10.34010/visualita.v10i02.5378
Wathon, S., Oktarianti, R., Ratnasari, T., & Puji, R. P. N. (2020). Bhetoh so’on batik feature creations: promoting the stonehenge van java in Suling Wetan Village, Cermee Sub-District, Bondowoso Regency. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 485(1), 012044. https://doi.org/10.1088/1755-1315/485/1/012044
Wicaksono, R. B., Oktavia, C. A., & Ramadhan, A. Z. (2023). Perancangan Buku Fotografi Wisata Kawasan Kajoetangan Heritage. MAVIS : Jurnal Desain Komunikasi Visual, 5(01), 18–28. https://doi.org/10.32664/mavis.v5i01.872
DOI: https://doi.org/10.56486/swadimas.vol3no1.680
Article Metrics
Abstract view : 37 timesPDF - 18 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Dhia Rozin Nabil Fikrillah, Addin Aditya, Rina Nurfitri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
TERINDEKS OLEH :