STRATEGI BAURAN PEMASARAN SMK CYBER MEDIA UTAMA BOGOR DALAM RANGKA MENINGKATKAN MINAT PESERTA DIDIK BARU

Tannia Regina, Dhenok Darwanti, Ratu Kartika Qiyamulatifa

Abstract


  

Private schools are educational institutions established on behalf of individuals, communities, or foundations with a variation in religious, cultural, and regional backgrounds. Schools each year have a goal of fulfilling the quota of new students. So schools need to provide information to the public to introduce the school through promotional activities. The aim of the study is to describe the promotion mix strategy applied to Cyber Media Utama Vocational School and the challenges or obstacles faced and the efforts made to deal with these challenges or obstacles. This research is qualitative research using research and development methods. The place of research is SMK Cyber Media Utama. The subjects of this study consisted of school principals, vice principals, teachers, employees, students, parents of students, prospective students, and parents of prospective students. Data collection techniques include documentation studies, observations, and in-depth interviews. Data analysis using the Miles and Huberman Model: (1) Data collection, (2) Data reduction, (3) Data display, (4) Verification/Conclusion. The results of the study show that school socialization activities at Cyber Media Utama Vocational School have an important role in school marketing, the strength of marketing is the religious value that is owned, the quality and excellence of schools and professional teachers. Promotion mix strategy for SMK Cyber Media Utama Bogor to increase student interest, namely using a strategy by distributing brochures, developing school websites, school Facebook and school Instagram.

Sekolah swasta merupakan lembaga pendidikan yang didirikan atas nama perorangan, masyarakat atau yayasan yang dilatar belakangi tujuan beragam baik dalam keagamaan, kebudayaan maupun kedaerahan. Sekolah dalam setiap tahunnya memiliki tujuan untuk pemenuhan kuota peserta didik baru. Maka penting sekali bagi sekolah untuk memberikan informasi kepada publik guna mengenalkan sekolah tersebut melalui kegiatan promosi. Adapun tujuan dari penelitian ini ialah untuk mendeskripsikan strategi promotion mix yang diterapkan pada SMK Cyber Media Utama dan tantangan atau hambatan yang dihadapi serta upaya yang dilakukan untuk menghadapi tantangan atau hambatan tersebut. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif menggunakan metode penelitian dan pengembangan. Tempat penelitian yaitu SMK Cyber Media Utama. Subyek penelitian ini terdiri dari kepala sekolah, wakil kepala sekolah, guru, karyawan, siswa, orang tua siswa, calon siswa dan orang tua calon siswa. Teknik pengumpulan data meliputi studi dokumentasi, observasi dan wawancara mendalam. Analisis data menggunakan Model Miles dan Huberman: (1) Pengumpulan data, (2) Reduksi Data, (3) Display Data, (4) Verifikasi/ Kesimpulan. Hasil penelitian menunjukan kegiatan sosialisasi sekolah di SMK Cyber Media Utama memiliki peranan penting dalam pemasaran sekolah, kekuatan pemasaran adalah nilai religi yang dimiliki, kualitas dan keunggulan sekolah dan guru yang profesional. Strategi promotion mix SMK Cyber Media Utama Bogor dalam rangka meningkatkan minat peserta didik yaitu menggunakan strategi dengan menyebar brosur, mengembangkan website sekolah, facebook sekolah dan instagram sekolah.


Full Text:

PDF

References


Ayuni, R. D., & Khairani, K. (2018). Strategi Promosi Properti Melalui Advertorial (Studi Advertorial PT. Herlina Perkasa Pada Koran Radar Banjarmasin). Jurnal Mutakallimin: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), 1–10. https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/mutakallimin/article/view/3377

Farid, M., Tanasal, A. A., Puli, A. R. F. A., Alamanin, R. L., & Renaldi. (2022). Program English Area : Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris Siswa SMK. Jurnal Lepa-Lepa Open, 2(5), 1291–1299.

Kasmir. (2017). Customer Service Excellent. Depok : PT Raja Grafindo Persada.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Principles of Marketing (14th Editi). Pearson Education.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management. In Global Edition (1st ed.). Pearson Education Limited. https://doi.org/10.1080/08911760903022556

Miles, M. B., Huberman, A. M., Rohidi, T. R., & Mulyarto. (1992). Analisis Data Kualitatif : buku sumber tentang metode metode baru. Jakarta : UI-Press.

Prusdianto. (2018). Pendidikan Seni Teater : Sekolah, Teater dan Pendidiknya. Tanra : Jurnal Desain Komunikasi Visual, 5(1), 29–37.

Putra, K. D. C. (2008). Strategi Public Relations Pariwisata Bali. Ilmu Komunikasi, 5(1), 41–66.

Riki. (2020). Perencanaan Peningkatan Strategi Promosi dalam Upaya Meningkatkan Penjualan Kosuke di Kota Batam. Rekaman : Riset Ekonomi Bidang Akuntansi Dan Manajemen, 4(3), 548–565. http://ojs.jurnalrekaman.com/index.php/rekaman/article/view/86

Setyaningrum, A. (2015). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Sirait, N., Maryam, S., & Priliantini, A. (2018). Influence of the Campaign “Let’S Disconnect To Connect†on Anti-Phubbing Attitude (Survey in Line Starbucks Indonesia Official Account Followers). Jurnal Komunika : Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 7(3), 155–164. https://doi.org/10.31504/komunika.v7i3.1665

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Sutandar, E., Maryam, S., & Prasetyo, N. A. (2022). Strategi Promosi Untuk Meningkatkan Jumlah Nasabah Pada Pt. Bank Tabungan Negara. Kompleksitas: Jurnal Ilmiah Manajemen, Organisasi Dan Bisnis, 11(1), 61–69. https://doi.org/10.56486/kompleksitas.vol11no1.218

Swastha, B., & Irawan. (2013). Manajemen Pemasaran Modern. Yogyakarta : Liberty.

Tjiptono, F. (2014). Strategi Pemasaran (Edisi Ke-3). Yogyakarta : Andi.

Winiharti, K., Simbolon, B. R., & Sinaga, D. (2023). Stategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Minat Calon Peserta Didik di SD Santo Bellarminus Bekasi. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 9(2), 958–969.




DOI: https://doi.org/10.56486/kompleksitas.vol12no1.365

Article Metrics

Abstract view : 151 times
PDF - 109 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

TERINDEKS OLEH :

Â