STRATEGI WHATSAPP BLAST DALAM MENINGKATKAN FUNDRAISING PADA LEMBAGA AMIL ZAKAT PERSADA JAWA TIMUR

Moh. Bustanul Farihin Ma'aliy, Andriani Samsuri

Abstract


This study analyzes the use of WhatsApp Blast as a digital communication strategy to increase fundraising at the Persada Zakat Institution (LAZ) in East Java. Using a descriptive qualitative approach through interviews, observations, and document analysis, this study explores the influence of WhatsApp Blast on donor decisions and the role of trust in strengthening their loyalty. The results show that WhatsApp Blast is effective at reaching donors quickly, personally, and in large numbers at an efficient cost compared to conventional methods. The application of Integrated Marketing Communication (IMC) principles and segmentation, targeting, and positioning (STP) strategies has been proven to support increased donor participation, especially during religious moments. In addition, transparency in information, accountability in reporting, and personal communication via WhatsApp Blast strengthen donor trust, a key factor in donation decisions. However, the effectiveness of this strategy is greatly influenced by segmentation, content quality, and the timing of message delivery. This study confirms that optimizing WhatsApp Blast can increase fundraising success and strengthen long-term relationships between institutions and donors.

Penelitian ini menganalisis pemanfaatan WhatsApp Blast sebagai strategi komunikasi digital dalam meningkatkan fundraising pada Lembaga Amil Zakat (LAZ) Persada Jawa Timur. Dengan pendekatan kualitatif deskriptif melalui wawancara, observasi, dan analisis dokumen, penelitian ini mengeksplorasi pengaruh WhatsApp Blast terhadap keputusan donatur serta peran kepercayaan dalam memperkuat loyalitas mereka. Hasil penelitian menunjukkan bahwa WhatsApp Blast efektif dalam menjangkau donatur secara cepat, personal, dan masif dengan biaya efisien dibandingkan metode konvensional. Penerapan prinsip Integrated Marketing Communication (IMC) serta strategi segmentasi, targeting, dan positioning (STP) terbukti mendukung peningkatan partisipasi donatur, khususnya pada momentum keagamaan. Selain itu, transparansi informasi, akuntabilitas laporan, dan komunikasi personal melalui WhatsApp Blast memperkuat kepercayaan donatur, yang menjadi faktor kunci dalam keputusan berdonasi. Kendati demikian, efektivitas strategi ini sangat dipengaruhi oleh segmentasi, kualitas konten, serta waktu pengiriman pesan. Penelitian ini menegaskan bahwa optimalisasi WhatsApp Blast berpotensi meningkatkan keberhasilan fundraising dan memperkuat hubungan jangka panjang antara lembaga dan donatur.


Full Text:

PDF

References


Alfansyur, A., & Mariyani, M. (2020). Seni Mengelola Data: Penerapan Triangulasi Teknik, Sumber dan Waktu pada Penelitian Pendidikan Sosial. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2), 146–150. https://doi.org/10.31764/HISTORIS.VXIY.3432

Fikri, M. H., Murhayati, S., & Darmawan, R. (2025). Keabsahan Data dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9(2), 13057–13065. https://doi.org/10.31004/jptam.v9i2.27042

Firnanda, A. A., Amin, A. B., & Aldawiyah, S. F. (2024). Analisis Peran Strategi Komunikasi dalam Fundraising LAZIS Al-Haromain. I-Philantrhropy: A Research Journal On Management Of Zakat and Waqf, 4(2), 139–148. https://doi.org/10.19109/iphi.v4i2.26011

Kotler, P., Keller, K. L., & Chernev, A. (2022). Marketing Management (16th ed.). Harlow UK : Pearson Education Limited.

Malika, A. S. I., Laut, D. M., Mulyanti, S., & Chaerudin, D. R. (2024). The Effectiveness Of WhatsApp Blast Media In Increasing Awareness Of Dental And Oral Health Maintenance In Adolescents. Jurnal Terapi Gigi Dan Mulut, 3(2), 24–29. https://doi.org/10.34011/jtgm.v3i2.2139

Ningsih, A. F., Sulistiono, B., Anawati, N., & Setiyoko, D. T. (2024). Pengaruh Inovasi Teknologi pada Dinamika Kehidupan Sosial: Literature Review. JERKIN: Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.31004/jerkin.v3i1.345

Nurfauziah. (2025). Efektivitas Strategi Digital Marketing Dalam Fundraising Zakat. Tsarwah: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 10(1), 39–50. https://doi.org/10.32678/tsarwah.v10i1.12474

Rahman, S. R., & Andarini, S. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Konsumen Kopi Janji Jiwa Rungkut Surabaya). SEIKO : Journal of Management & Business, 6(1), 1304–1314. https://doi.org/10.37531/sejaman.v7i1.6670

Rahmani, D. A., Murhayati, S., & Kholis, I. (2025). Analisis Data Kualitatif. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9(2), 13037–13048. https://doi.org/10.31004/jptam.v9i2.27030

Ranitawati, E. (2025). Pengaruh Transparansi dan Akuntabilitas Laporan Keuangan terhadap Tingkat Kepercayaan Donatur. Journal of Artificial Intelligence and Digital Business (RIGGS), 4(3), 8064–8071. https://doi.org/10.31004/riggs.v4i3.3204

Rukmanah, Dharta, F. Y., & Ema. (2023). Komunikasi Pemasaran Digital Campaign WhatsApp Blast di PT. Telkomsel branch Karawang Dalam Menarik Minat Konsumen. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(24), 647–654. https://doi.org/10.5281/zenodo.10437106

Sayudin, Kartono, & Curatman, A. (2024). The Role of Whatsapp Business in Increasing Consumer Engagement by Implementing Dewa Eka Prayoga Marketing Techniques. Journal of World Science, 3(10), 1373–1383. https://doi.org/10.58344/jws.v3i10.654

Subandono, S. M. K., & Beik, I. S. (2024). Strategi Digital marketing untuk Meningkatkan Partisipasi Muzaki Pada Badan Amil Zakat Nasional. Departemen Ilmu Ekonomi Syariah Fakultas Ekonomi dan Manajemen Institut Pertanian Bogor.

Sudirjo, F., & Tjahyadi, I. (2023). Assessing Factors Influencing Online Shopping Adoption Among Indonesian Consumers: A Quantitative Study. West Science Interdisciplinary Studies, 1(5), 194–200. https://doi.org/10.58812/wsis.v1i05.73

Sutanto, T. F., Saputra, F. T., & Mirza, M. (2023). Efektivitas Iklan Melalui Whatsapp Blast Terhadap Keputusan Pembelian di Tunas Toyota Cimone. Social Science Academic, 1(2), 601–606. https://doi.org/10.37680/ssa.v1i2.4028




DOI: https://doi.org/10.56486/kompleksitas.vol14no2.1026

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

TERINDEKS OLEH :

Â