ANALISIS KEPUASAN PENGGUNA TERHADAP USER EXPERIENCE APLIKASI MOBILE JASA LAYANAN RUMAH TANGGA BTASKEE DENGAN METODE HEURISTIC EVALUATION

Saka Satrio Dwiputro, Faisal Piliang, Umar Al-Faruq

Abstract


This research aims to apply the Heuristic Evaluation method to identify and improve user satisfaction with the bTaskee mobile application. The research uses a case study approach focusing on the bTaskee mobile application for household service to understand and improve user experience in using the mobile application. Heuristic evaluation is a method that allows for evaluating a mobile application and identifying various user experience issues. This research involves qualitative analysis to understand user experience with the bTaskee mobile application. The research results are then evaluated and validated through testing the developed UI/UX solutions. Data collection was conducted by distributing questionnaires to users of the bTaskee application. The collected data includes user preferences, recommendations for visual design improvements, and issues faced by users. The research findings identified several issues with the application's UI/UX, including information visibility, language inconsistency, lack of user control, and insufficient documentation and user assistance. A feasibility test was carried out after the improvements and retesting were conducted using the Heuristic Evaluation method. Each parameter's severity scores were calculated using the Score Severity Rating. The results of testing each variable indicate an improvement in assessment. However, some variables still receive a severity rating of 1 or cosmetic, namely HE1, HE2, HE6, HE7, and HE9. After the repairs and retesting were conducted, it was concluded that most of the issues had been resolved, and the redesigned application could help improve user satisfaction with the bTaskee mobile application. The results of this research will impact increasing user satisfaction with the bTaskee mobile application and provide valuable insights for future UI/UX development in similar applications.

Penelitian ini bertujuan menerapkan metode Heuristic Evaluation untuk mengidentifikasi serta meningkatkan kepuasan pengguna aplikasi mobile bTaskee. Penelitian menggunakan pendekatan studi kasus dengan fokus pada aplikasi mobile jasa layanan rumah tangga bTaskee untuk memahami dan meningkatkan pengalaman pengguna dalam menggunakan aplikasi mobile tersebut. Heuristic Evaluation merupakan metode yang memungkinkan untuk mengevaluasi suatu aplikasi mobile serta mengidentifikasi berbagai masalah user experience. Penelitian ini melibatkan analisis kualitatif untuk memahami pengalaman pengguna terhadap aplikasi mobile bTaskee. Hasil dari penelitian ini kemudian dievaluasi dan divalidasi melalui pengujian solusi UI/UX yang dikembangkan. Pengumpulan data dilakukan melalui menyebar kuisioner kepada pengguna aplikasi bTaskee. Data yang terkumpul mencakup preferensi pengguna, rekomendasi perbaikan desain visual, serta masalah-masalah yang dihadapi pengguna. Hasil penelitian menemukan beberapa masalah dengan UI/UX aplikasi, termasuk visibilitas informasi, inkonsistensi bahasa, kekurangan kontrol pengguna, dan kurangnya dokumentasi dan bantuan pengguna.Setelah perbaikan dan pengujian ulang yang dilakukan menggunakan metode Heuristic Evaluation, dilakukan uji kelayakan kemudian dihitung skor tingkat keparahan dari masing-masing parameter menggunakan Score Severity Rating. Hasil pengujian masing-masing variabel menunjukan terdapat peningkatan penilaian. Namun, masih ada beberapa variabel yang masih mendapatkan penilaian severity rating 1 atau kosmetik yaitu HE1, HE2, HE6, HE7 dan HE9. Setelah perbaikan dan pengujian ulang yang dilakukan disimpulkan bahwa sebagian besar masalah telah diselesaikan dan aplikasi hasil redesign dapat membantu meningkatkan kepuasan pengguna aplikasi mobile bTaskee. Hasil penelitian ini memberikan dampak terhadap peningkatan kepuasan pengguna dalam menggunakan aplikasi mobile bTaskee dan memberikan wawasan yang berguna untuk pengembangan UI/UX pada aplikasi serupa di masa depan.


Full Text:

PDF

References


Andhika, F. B., Purnamasari, I., & Rizal, A. (2023). Rancang Ulang User Interface dan User Experience Aplikasi M-Tix dengan Metode Design Thinking. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 19134–19142. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i2.9410

Auliya, R., Natasia, S. R., Rachma, I. W. N., Ma’arif, M. I., Faizah, M., & Azmi, M. F. I. (2021). Analisis User Interface Terhadap Aplikasi mobile Badan Pusat Statistik Kota Balikpapan Dengan Menggunakan Metode Heuristic Evaluation. SEICT : Journal of Software Engineering, Information and Communication Technology, 2(1), 1–16. https://doi.org/10.17509/seict.v2i1.34214

Desvi, D. Y. P., & Septiyanti, R. (2023). Penerapan Metode Heuristic Evaluation pada User Interface Aplikasi Himbauan Tirta Musi Palembang. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Komputer Dan Sains, 1(1), 242–247. https://prosiding.seminars.id/prosainteks/article/view/68

Hasna, K., Defriani, M., & Totohendarto, M. H. (2023). Redesign User Interface Dan User Experience Pada Website Eclinic Menggunakan Metode Design Thinking. KLIK : Kajian Ilmiah Informatika Dan Komputer, 4(1), 84–92. https://doi.org/10.30865/klik.v4i1.1072

Ihsan, A. M. (2023). Analisis Usabilitas Website Pemerintah Provinsi Jambi melalui Pendekatan Heuristic Evaluation. DIRASISI : Direktori Analisis Strategi Dan Implementasi Sistem Informasi, 1(1), 1–7. https://res.dsslib.id/index.php/dirasisi/article/view/10

Listiya, R. (2024). Analisis Kinerja Web Disdukcapil Dengan Menggunakan Heuristic Evaluation Dan Webuse Web Performance Analysis with Heuristic Evaluation and Webuse. Journal of Digital Literacy and Volunteering, 2(1), 11–22. https://doi.org/10.57119/litdig.v2i1.42

Mulyani, M., & Wardan, K. R. N. (2022). Penerapan Metode Heuristic EvaluationPada Analisis User Interface Website Simak Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Palembang. Jurnal Mantik, 6(3), 3207–3215. https://iocscience.org/ejournal/index.php/mantik/article/view/2812

Nguyen, T. H., & Pham, H. H. (2020). Impact of situational factors on customer satisfaction with on-demand home services: A case study of bTaskee in Vietnam. Journal of Asian Business and Economic Studies, 27(3), 281–294.

Otto, A. S., Szymanski, D. M., & Varadarajan, R. (2020). Customer satisfaction and firm performance: insights from over a quarter century of empirical research. Journal of the Academy of Marketing Science, 48, 543–564. https://doi.org/10.1007/s11747-019-00657-7

Perdanakusuma, A. R., Hanggara, B. T., & Hasnanursanti, A. R. (2022). Analisis Usability Website Resmi Pemerintah Kota Surakarta Menggunakan Metode Heuristic Evaluation. Tecnoscienza, 6(2), 429–443. https://doi.org/10.51158/tecnoscienza.v6i2.736

Pertiwi, D. S., Kangko, D. D., & Kurnianingsih, I. (2021). Analisis Usability Situs Web Vocabulary Control Nusantara Menggunakan Metode Webuse. VISI PUSTAKA: Buletin Jaringan Informasi Antar Perpustakaan, 23(1), 43–56. https://doi.org/10.37014/visipustaka.v23i1.1118

Putri, N., Salisah, F. N., Hamzah, M. L., Ahsyar, T. K., & Marsal, A. (2022). Penerapan Metode Usability Testing dan System Usability Scale untuk Mengevaluasi Website Akademik. Jurikom : Jurnal Riset Komputer, 9(6), 1789–1796. https://doi.org/10.30865/jurikom.v9i6.5153

Saputra, M. E., Sumiati, S., & Yuniarinto, A. (2023). The effect of customer experience on customer loyalty mediated by customer satisfaction and customer trust. Journal of Economics and Business Letters, 3(3), 27–37. https://doi.org/10.55942/jebl.v3i3.205

Sharma, S., Singh, S., Srivastav, J., Dar, O. N., & Kritika, M. (2024). ServeItNow - Home Services Made Easy. IJRASET : International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology, 12(3), 652–659. https://doi.org/10.22214/ijraset.2024.58757

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Cetakan Ketiga. Bandung : Alfabeta.

Syahrozad, N. F., & Subriadi, A. P. (2024). Evaluation of user experience: a systematic literature review. International Conference on Computer Science Electronics and Information (ICCSEI 2023), 501, 02009. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202450102009




DOI: https://doi.org/10.56486/jeis.vol5no2.764

Article Metrics

Abstract view : 93 times
PDF - 27 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Saka Satrio Dwiputro, Faisal Piliang, Umar Al-Faruq

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

TERINDEKS OLEH :

Â