RANCANGAN UI/UX APLIKASI PEMBELAJARAN BIMBEL DASAR KOMPUTER MENGUNAKAN METODE USER-CENTERED DESIGN (UCD)
Abstract
The purpose of this study is to design the UI/UX of a basic computer tutoring learning application. The User-Centered Design (UCD) method is employed in designing the UI/UX, encompassing the stages of specifying the context of use, identifying user and organizational requirements, generating design solutions, and evaluating the design through data collection using the literature study method, interviews, and observations. The results of the study are presented in the form of a UI/UX design for a basic computer tutoring learning application, which was tested by users using the System Usability Scale (SUS) with a total score of 915 from 10 respondents. Thus, the average score is 91.5. From the results of this calculation, it can be concluded that the design of the application that has been created is included in the excellent category with a grade of B.
Tujuan penelitian ini adalah untuk merancang UI/UX aplikasi pembelajaran bimbel dasar komputer. Metode User-Centered Design (UCD) digunakan dalam merancang UI/UX dengan tahapan specify the context of use , specify the user and organizational requirements, produce design solution, dan evaluate design. Untuk pengumpulan data menggunakan metode studi pustaka, wawancara dan observasi. Hasil penelitian berupa rancangan UI/UX aplikasi pembelajaran bimbel dasar komputer yang telah diuji oleh pengguna menggunakan system usability scale (SUS) dengan total skor sebesar 915 dari 10 responden. Dengan demikian, rata-rata skor adalah 91.5. Dari hasil perhitungan ini, dapat disimpulkan bahwa desain pada aplikasi yang sudah dibuat termasuk kepada kategori yang excellent dengan skala nilai B.
Full Text:
PDFReferences
Al-Faruq, M. N. M., Nur’aini, S., & Aufan, M. H. (2022). Perancangan UI/UX Semarang Virtual Tourism Dengan Figma. Walisongo Journal of Information Technology, 4(1), 43–52. https://doi.org/10.21580/wjit.2022.4.1.12079
Azis, N., Pribadi, G., & Nurcahya, M. S. (2020). Analisa dan Perancangan Aplikasi Pembelajaran Bahasa Inggris Dasar Berbasis Android. Ikraith-Informatika, 4(3), 1–5. https://journals.upi-yai.ac.id/index.php/ikraith-informatika/article/view/815
Danny, H. (2024). Media Pembelajaran Pengenalan Komputer Menggunakan Metode Game Based Learning pada SD Muhammadiyah 15 Surakarta. JTSI : Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasisi, 5(2), 188–198. https://doi.org/10.35957/jtsi.v5i2.8513
Gunawan, R., Joharudin, A. M., Yudiana, Y., & Awalludin, D. (2023). Analisis Dan Implementasi Metode User Centered Design (UCD) Pada Pembuatan Sistem Informasi Perangkat Mengajar Guru Berbasis Mobile. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Dan Adopsi Teknologi (INOTEK), 3(1), 12–25. https://doi.org/10.35969/inotek.v3i1.296
Hartono, R., & Ramadhan, T. I. (2022). Implementasi Metode User Centered Design (UCD) dengan Framework Kanban dalam Membangun Desain Interaksi. Jurnal Algoritma, 19(2), 823–831. https://doi.org/10.33364/algoritma/v.19-2.1203
Munianti, S. (2022). Pentingnya Pengembangan Kompetensi Guru Di Era Digital. JSG: Jurnal Sang Guru, 1(3), 230–234. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/jsg/article/view/5366
Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Negeri Kohod III. Pensa: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255. https://doi.org/10.36088/pensa.v3i2.1338
Salsabil, Kaniawulan, I., & Muni, L. S. A. (2023). Redesign User Interface (UI) dan User Experience (UX) Website PT. Mulia Anugrah Container Dengan Metode User Center Design (UCD). JATI : Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika, 7(3), 1958–1965. https://doi.org/10.36040/jati.v7i3.6957
Sudirjo, F., Dewa, D. M. R. T., Kesuma, L. I., Suryaningsih, L., & Utami, E. Y. (2024). Application of The User Centered Design Method To Evaluate The Relationship Between User Experience, User Interface and Customer Satisfaction on Banking Mobile Application. Jurnal Informasi Dan Teknologi, 6(1), 7–13. https://doi.org/10.60083/jidt.v6i1.465
Sudirman, Nasrianty, Kurniawati, N., Kartini, K. S., Widiyarti, G., Sukmawati, R., Vonnisye, Safitri, P. T., Silka, Lisnasari, S. F., Amaliah, R., Taubah, R., Agetania, N. L. P., & Marlinda, N. L. P. M. (2023). Proses Belajar dan Pembelajaran. Bandung : CV. Media Sains Indonesia.
Suryaningsih, N. M. A., Herlina, R., Sudirman, Kurniawati, N., Sukmawati, R., Hidayat, Pramartha, I. N. B., Nisa, S. U., Azizah, N. N., Utami, G. W. N., Purwanti, P., Adnyana, I. W. S., & Kartin, K. S. (2023). Strategi Pembelajaran Berbasis Digital: Berbagai Bidang Ilmu Pengetahun. Bandung : CV. Media Sains Indonesia. https://doi.org/978-623-362-961-4
DOI: https://doi.org/10.56486/jeis.vol5no2.655
Article Metrics
Abstract view : 3 timesPDF - 1 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 SHOHEH LUCKY SATIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
TERINDEKS OLEH :






