PENINGKATAN KEMAMPUAN PENGELOLAAN REKOGNISI PEMBELAJARAN LAMPAU BAGI PERGURUAN TINGGI SWASTA DI KEDIRI

Harmanto Harmanto, Bambang Yulianto, Binar Kurnia Prahani, Muhammad Abdul Ghofur, Puspita Sari Sukardani, Siti Maizul Habibah, Irhamna Nirbhaya Carreca

Abstract


Recognition of Prior Learning (RPL) is an approach that enables individuals to gain formal acknowledgement of competencies acquired through non-formal education. For higher education institutions, particularly private universities, effective RPL management can broaden access to education for a broader population. However, limited understanding and resources often hinder the optimal implementation of RPL in private institutions. This community service activity aims to enhance the RPL management capacity of private universities in Kediri through comprehensive training and mentoring. Survey results indicate that private university managers require further training in technical, managerial, and promotional aspects of RPL. Additionally, there is a need to integrate nationalistic values into the RPL program to strengthen students' character. Through a holistic approach, this activity provides recommendations for additional training in assessment methods, RPL promotion, and policy implementation based on Key Performance Indicators (KPIs). The outcomes of this activity are expected to support private universities in improving the quality of RPL services, contributing to more inclusive and high-quality access to higher education.

Rekognisi Pembelajaran Lampau (RPL) merupakan pendekatan yang memungkinkan individu memperoleh pengakuan formal atas kompetensi yang diperoleh melalui pendidikan nonformal. Bagi perguruan tinggi, khususnya perguruan tinggi swasta, pengelolaan RPL yang efektif dapat memperluas akses pendidikan bagi masyarakat luas. Namun, keterbatasan pemahaman dan sumber daya seringkali menghambat implementasi RPL yang optimal di perguruan tinggi swasta. Kegiatan pengabdian masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan kapasitas pengelolaan RPL perguruan tinggi swasta di Kediri melalui pelatihan dan pendampingan yang komprehensif. Hasil survei menunjukkan bahwa pengelola perguruan tinggi swasta memerlukan pelatihan lanjutan dalam aspek teknis, manajerial, dan promosi RPL. Selain itu, perlu diintegrasikan nilai-nilai kebangsaan ke dalam program RPL untuk memperkuat karakter mahasiswa. Melalui pendekatan holistik, kegiatan ini memberikan rekomendasi pelatihan tambahan dalam metode penilaian, promosi RPL, dan implementasi kebijakan berbasis Indikator Kinerja Utama (KPI). Hasil kegiatan ini diharapkan dapat mendukung perguruan tinggi swasta dalam meningkatkan kualitas layanan RPL, yang berkontribusi pada akses pendidikan tinggi yang lebih inklusif dan berkualitas.


Full Text:

PDF

References


Ali, M., Halik, W., Ramli, U., Banggu, M., Salmawati, Rais, L., Basri, L., Wahid, B., Hidaya, N., Sangadji, I. M., & Purnomo, A. (2024). Sosialisasi Sistem Pendidikan Rekognisi Pembelajaran Lampau (RPL) di Pemerintah Kota Sorong. Abdimas: Papua Journal of Community Service, 6(1), 49–57. https://doi.org/10.33506/pjcs.v6i1.3128

Bagiastuti, N. K., Damayanti, I. A. K. W., & Astuti, N. N. S. (2020). Model Pengembangan Rekognisi Pembelajaran Lampau Untuk Memperkuat Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Terapan Riset Inovatif Ke-6, 6(2), 554–562. https://doi.org/https://proceeding.isas.or.id/index.php/sentrinov/article/view/511

Maurer, M., & Morshed, M. M. (2022). Promoting the recognition of prior learning in the context of development cooperation: The case of Bangladesh. International Journal of Educational Development, 91, 102592. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2022.102592

Nasir, R. (2022). Rekognisi Pembelajaran Lampau di Perguruan Tinggi Kajian Penerapan Permendikbudristek RI Nomor 41 Tahun 2021. Buletin Edukasi Indonesia, 1(1), 9–12. https://doi.org/10.56741/bei.v1i01.20

Nugroho, P., Wirawan, A., & Nugrahanto, A. (2023). Kajian Atas Pembentukan Konsentrasi Dalam Program Studi di Perguruan Tinggi: Pembelajaran Bagi Program Studi. Sosial Humaniora Sigli, 6(2), 648–658. https://doi.org/10.47647/jsh.v6i2.1978

Priadi, A. A., Cahyadi, T., & Purba, D. (2019). Desain Model Instrumen Penyetaraan Nakhoda Kapal Untuk Jabatan Dosen Melalui Rekognisi Pembelajaran Lampau (RPL). Jurnal Penelitian Transportasi Laut, 21(2), 41–50. https://doi.org/10.25104/transla.v21i2.1279

Simatupang, D., Sugiyanto, Suparman, J., & Cahyono, F. B. (2017). Analisis Penyelenggaraan Rekognisi Pembelajaran Lampau (RPL) Untuk Melanjutkan Pendidikan Formal Dan Pengakuan Disetarakan Dengan Kualifikasi KKNI Tertentu Di STIP Jakarta. Jurnal Meteor : Maritime Education on Transportation, Engineering and Navigation Online Research, 10(2), 16–29. https://doi.org/10.36101/msm.v10i2.70

Snyman, M., & Berg, G. van den. (2017). The Significance of the Learner Profile in Recognition of Prior Learning. Adult Education Quarterly, 6(1), 24–40. https://doi.org/10.1177/0741713617731809

Trapsilawati, F., Subagyo, S., Ariyanto, T., Herliansyah, M. K., & Purwono, S. (2019). Evaluasi Sistem Penilaian Rekognisi Pembelajaran Lampau. Prosiding Seminar Nasional Keinsinyuran 2019, 2(3), 96–101. https://doi.org/10.20527/bpi.v2i3.49




DOI: https://doi.org/10.56486/swadimas.vol3no2.913

Article Metrics

Abstract view : 7 times
PDF - 3 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 harmanto harmanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

TERINDEKS OLEH :