LITERASI DIGITAL MELALUI PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK SISWA SD INPRES CAMBAYA 3 KOTA MAKASSAR

Andi Seppewali, Darmayanti Damma

Abstract


Abstract

The advancement of technology and the internet has made literacy activities not limited to just reading books, but also possible through various digital information media. This is known as digital literacy, which is a person's ability to access, manage, and communicate information through digital media. The implementation of digital literacy at the elementary school level is closely related to the implementation of the School Literacy Movement being carried out by the government. The community service through digital literacy by utilizing interactive learning media for elementary school students at SD Inpres Cambaya 3 in Makassar is carried out to provide understanding to the students on how to access the internet safely, securely, and healthily, and the activity is also expected to serve as a means of supporting the students' learning process through the use of digital applications.

Teknologi dan internet yang berkembang semakin cepat menjadikan literasi bukan hanya terbatas pada  kegiatan membaca buku saja, tetapi juga bisa dilakukan melalui berbagai media informasi digital. Ini dikenal sebagai literasi digital, yaitu kemampuan seseorang dalam mengakses, mengelola, dan menyampaikan informasi melalui media digital. Implementasi literasi digital di tingkat Sekolah Dasar sangat berhubungan dengan pencanangan Gerakan Literasi Sekolah yang sedang dilaksanakan pemerintah. Kegiatan pengabdian melalui literasi digital pemanfaatan media pembelajaran berbasis interaktif bagi siswa sekolah dasar di SD Inpres Cambaya 3 Kota Makassar dilakukan dengan tujuan untuk memberikan pemahaman kepada siswa bagaimana cara mengakses internet dengan baik, aman dan sehat, kegiatan ini juga diharapkan mampu menjadi sarana untuk mendukung proses belajar siswa melalui pemanfaatan aplikasi digital. 


Full Text:

PDF

References


Aliwar. (2013). Pembelajaran dalam Konsep Teknologi Pendidikan. Jurnal Al-Ta'dib, 6(1), 19-30.

Ahsani, et al. (2021). Penguatan Literasi Digital dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar Indonesia Den Haag. Elemantary School, 8(2), 228–236.

Baharuddin, B., & Wahyuni, E. N. (2015). Teori belajar dan pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Berger, Charles R, Roloff, Michael E., dan Ewoldsen, David R.Roskos. 2014. Handbook Ilmu Komunikasi. Bandung: Penerbit Nusa Media.

Griffin, Em. 2003. A First Look at Communication Theory. New York: McGraw-Hill

Herlina, Dyna. 2019. Literasi Media Teori dan Aplikasi. Bandung: Rosda Karya

Rahmah, N. (2018). Belajar Bermakna Ausubel. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(1), 43–48. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i1.54

Siagian, M. (2016). Kemampuan Koneksi Matematika dalam Pembelajaran Matematika. MES (Journal of Mathematics Education and Science) , 58-67

Tonna Balya, Sri Pratiwi & Reza Prabudi. 2018. Literasi Media Digital Pada Penggunaan Gadget, Jurnal Simbolika: Research and Learning in Communication Study, 4 (2) Oktober 2018: 173-187




DOI: https://doi.org/10.56486/swadimas.vol1no01.300

Article Metrics

Abstract view : 831 times
PDF - 404 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Andi Seppewali

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

TERINDEKS OLEH :