PENGENALAN APLIKASI GREENFOOT UNTUK PENGEMBANGAN GAME STUDI KASUS SMK AN-NUR DEPOK

Agustinus Rio Trilaksono, Heru Winarno, Satrio Broto, Dartono Dartono, Taufiqurrochman Taufiqurrochman

Abstract


Community service activities are activities that include efforts to improve the quality of human resources, among others in terms of broadening insight, knowledge and increasing skills carried out by academic activities for the realization of dharma devotion and a form of concern to play an active role in improving welfare and empowering the wider community, especially for students PPLG An-Nur Depok. The lack of understanding of PPLG An-Nur Depok students about how to make Java-based games using the greenfoot application can be constrained in learning at the An-Nur Depok school which is expected to minimize the understanding of game making. With these community service activities can provide solutions for PPLG students An-Nur in overcoming the programming process in making a game from the Greenfoot application. The output target of this community service is to be published in a national journal, besides that the hope is to add insight to PPLG An-Nur Depok students who are capable in the field of game creation, especially programming The activity plan that will be carried out in this community service activity is to conduct an introduction to programming education to PPLG An-Nur students directly, and also directly provide practice on the flow process of making games with the greenfoot application.

Kegiatan pengabdian kepada masyarakat adalah kegiatan mencakup upaya-upaya peningkatan kualitas sumber daya manusia antara lain dalam hal perluasan wawasan, pengetahuan maupun peningkatan keterampilan yang dilakukan oleh aktifitas Tim Pelaksana Kegiatan demi terwujudnya dharma bakti serta wujud kepedulian untuk berperan aktif meningkatkan kesejahteraan dan memberdayakan masyarakat luas terlebih bagi siswa PPLG An-Nur Depok. Kurangnya pemahaman Siswa PPLG An-Nur Depok tentang cara pembuatan game berbasis Java dengan menggunakan aplikasi greenfoot bisa terkendala dalam pembelajaran di sekolah An-Nur Depok tersebut yang diharapkan dapat meminimalisir terhadap pemahaman pembuatan game. Dengan adanya kegiatan pengabdian masyarakat tersebut dapat memberikan solusi bagi siswa PPLG An-Nur dalam mengatasi proses pemrograman dalam membuat sebuah game dari aplikasi Greenfoot tersebut. Target luaran dari pengabdian kepada masyarakat tersebut yaitu dapat dipublikasikan dalam jurnal nasional, selain itu harapannya adalah menambah wawasan bagi siswa PPLG An-Nur Depok berkemampuan dalam bidang pembuatan game khususnya programming.Rencana kegiatan yang akan dilakukan dalam kegiatan pengabdian masyarakat ini adalah melakukan pengenalan edukasi programming kepada siswa PPLG An-Nur secara langsung, dan juga langsung memberikan praktek tentang proses flow membuat game dengan aplikasi greenfoot.


Full Text:

PDF

References


Irwansyah, Edy dan Jurike V.Moniaga.(2014). Pengantar technology informasi. Yogyakarta : DeePublish

Kadir, Abdul. 2012. Algoritma dan Pemrograman menggunakan java.

Adawiyah, R., Isnaini, N. F., Hasanah, U., & Faridah, N. R. (2021). Kesiapan Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka pada Era New Normal di MI At-Tanwir Bojonegoro. Jurnal Basicedu: Journal of Elementary Education, 3814-3821.

Bahri, S. (2020). Pengembangan Teknologi dalam Pendidikan Pasca Pandemi. Seminar Nasional Pascasarjana (pp. 517- 522). Semarang: Universitas Negeri Semarang.




DOI: https://doi.org/10.56486/swadimas.vol1no01.298

Article Metrics

Abstract view : 207 times
PDF - 135 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Agustinus Rio Trilaksono, Heru Winarno, Satrio Broto, Dartono Dartono, Taufiqurrochman Taufiqurrochman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

TERINDEKS OLEH :